‘NILAM’
atau Nadi Ilmu Amalan Membaca merupakan penggabungan atau adunan
semua aktiviti galakan membaca yang pernah dijalankan di sekolah
dengan memberi pengiktirafan yang sesuai. Pelaksanaan program ini
meliputi penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun dan
markah dikumpulkan secara kumulatif sehinggalah mereka tamat
persekolahan.
Program
ini ialah satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia dengan matlamat
untuk membina tabiat membaca di kalangan murid. Bahagian Teknologi
Pendidikan ialah urus setia di Kementerian Pelajaran yang ditugaskan
untuk menyelaras program ini.
Program
ini telah mula dilaksanakan dengan Tahun Satu di sekolah rendah dan
Tingkatan Satu atau Peralihan di sekolah menengah dengan rasminya
pada 1999, melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pelajaran
Malaysia Bil.13/1998: Program Membina Tabiat Membaca bertarikh 22
Mei 1998.
•
Menjadikan
murid banyak membaca
•
Menggalakkan
sekolah terus menjana idea kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat
membaca ini
1. Mendedahkan kepada para pelajar tentang pelaksanaan program NILAM di sekolah
2. Menyemai budaya suka membaca dalam kalangan pelajar
3. Menerapkan sikap cinta akan ilmu dalam kalangan pelajar
4. Menggalakkan pelajar agar menggunakan masa yang terluang dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah
5. Memupuk keyakinan dan ketrampilan diri yang tinggi dalam kalangan pelajar.
1. Mendedahkan kepada para pelajar tentang pelaksanaan program NILAM di sekolah
2. Menyemai budaya suka membaca dalam kalangan pelajar
3. Menerapkan sikap cinta akan ilmu dalam kalangan pelajar
4. Menggalakkan pelajar agar menggunakan masa yang terluang dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah
5. Memupuk keyakinan dan ketrampilan diri yang tinggi dalam kalangan pelajar.
• Membaca
dan merekod bahan bacaan
Murid
perlu membaca buku yang sesuai dengan tahap kebolehan mereka dan
mencatat maklumat pengarang, judul, bilangan mukasurat, penerbit dan
sinopsis atau peta minda tentang buku yang dibaca ke dalam buku
rekod.
•
Mengesahkan
rekod dan mengumpul data
Tugas
guru adalah untuk mengesahkan serta menandatangani rekod bacaan
murid dan ia merupakan tanggungjawab semua guru di sekolah. Data
rekod hendaklah dikumpulkan oleh guru Bahasa dan diserahkan kepada
penyelaras Pusat Sumber Sekolah atau guru penyelaras NILAM untuk
dianalisa dan direkodkan. Data pembacaan murid perlu dikumpulkan dan
diserahkan kepada Pusat Kegiatan Guru di kawasan sekolah tersebut
untuk dipanjangkan ke Pusat Sumber Pendidikan Negeri dan Bahagian
Teknologi Pendidikan,Kementerian Pelajaran Malaysia.
•
Memberi
Pengiktirafan dan Ganjaran
Sekolah
dan semua peringkat Kementerian Pelajaran juga perlu memberi
pengiktirafan dan ganjaran kepada murid yang telah banyak membaca
dan berusaha mengisi rekod bacaan mereka mengikut sistem ganjaran
dan pengiktirafan NILAM, misalnya dengan memberikan buku sebagai
hadiah, sijil pengiktirafan NILAM atau dinyatakan bilangan buku yang
sudah dibaca dalam rekod kemajuan murid dan sijil berhenti.
Program
NILAM mempunyai dua tahap. Tahap pertama ialah untuk membina
kemahiran dan menanam minat membaca sehingga terbina satu tabiat.
Tahap ini dikenali sebagai JAUHARI. Tahap kedua pula membantu
pencambahan penggunaan bahan dalam gerakan membaca. Tahap ini
dikenali sebagai RAKAN PEMBACA (RP).
TAHAP
JAUHARI
Tahap
Jauhari menggalakkan murid menambah bilangan bacaan mereka pada
peringkat Sekolah
Menengah. Murid
pada peringkat ini wajib membaca banyak buku apabila mereka mula
belajar di Tingkatan Satu sehingga Tingkatan Lima. Mereka perlu
berusaha untuk mencapai tahap pembacaan seperti berikut:
Jumlah Buku
|
Pengiktirafan
|
72
- 143
|
Gangsa
|
144 -
215
|
Perak
|
216 -
287
|
Emas
|
288 ke
atas
|
NILAM
|
Apakah yang dimaksudkan dengan TAHAP RAKAN PEMBACA?
Tahap
RAKAN PEMBACA (RP) mengutamakan aspek kepimpinan dalam aktiviti
membaca. Setelah membaca sejumlah 100 buah buku murid layak memasuki
tahap RP. Tahap ini memberi penekanan kepada kebolehan murid
membimbing dan menarik minat orang lain supaya suka membaca. Walau
bagaimanapun aktiviti Tahap JAUHARI masih diteruskan.
Pengiraan
markah bagi aktiviti ini diberikan mengikut jumlah aktiviti atau
sesi aktiviti (dan bukan jumlah bilangan pendengar, kecuali aktiviti
meminjamkan buku) yang dijalankan mengikut kesesuaian umur murid
seperti :
-
Bercerita (1 sesi = 5 markah)
-
Bicara Buku (1 sesi = 5 markah)
-
Ulasan Buku (1 sesi = 5 markah)
-
Meminjamkan buku (1buku x 5 peminjam = 5 markah)
•
Murid
pada tahap Rakan Pembaca ini diberikan pemarkahan usaha mereka
mengikut Jadual Sistem Ganjaran RP :
Jumlah markah
aktiviti
|
Pengiktirafan
|
100 –
199
|
Gangsa
|
200–
299
|
Perak
|
300 –
399
|
Emas
|
400
ke atas
|
NILAM
|
Program
NILAM mengalakkan murid membaca di
mana jua walaupun selepas tamat waktu persekolahan.
Walaubagaimanapun,
satu masa membaca di Pusat Sumber Sekolah atau di sudut bacaan kelas
wajar dimuatkan dalam jadual kelas terutamanya matapelajaran Bahasa
Melayu dan Bahasa Inggeris untuk menjalankan aktiviti membaca.
Waktu
lain juga boleh diperuntukkan untuk aktiviti PSS yang melibatkan
pengajaran kemahiran membaca, contohnya aktiviti dalam Minggu Pusat
Sumber Sekolah, Minggu Bahasa atau mata pelajaran lain.
Murid
juga boleh meluangkan masa sekurang-kurangnya 10 minit semasa waktu
perhimpunan mingguan untuk aktiviti membaca seperti Bicara Buku dan
menulis ulasan buku
p/s Hanya penerangan secara ringkas tentang program NILAM
0 comments:
Post a Comment